به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

مهمترین عامل در یادگیری زبان

با توجه به تجربه ای که در یادگیری و آموزش زبان دارم، مهمترین عامل تقویت شنوایی است. برای یادگیری هر زبانی، حس شنوایی نقش عمده ای بازی می کند. زمانی که شما به درستی لغات را بشنوید، می توانید به درستی دریافت کنید و در مراحل بعد، درک و بیان کنید.

یکی از ضعف های کلام در مورد افراد ناشنوا و کم شنوا نیز به همین علت است، چراکه به دلیل عدم شنیدن درست کلمات، توانایی آنها در بیان، تحت تاثیر قرار می گیرد.

می دانیم که یکی از مهمترین کارها در سال های اولیه زندگی کودک، تقویت حواس پنجگانه است. هرچه شما این تقویت را متعادلتر انجام دهید، توانمندی های کودک را در بزرگسالی افزایش می دهید.

توصیه می شود مادر باردار به موسیقی کلاسیک چون موتزارت گوش دهد. در طول ۵ سال اول توصیه        می شود، با دیدن رنگ ها، اشکال، شنیدن نواهای مختلف موسیقی، چشیدن مزه های مختلف و بوکردن روایح متفاوت و لمس سطوح مختلف حواس، تقویت شوند.

با توجه به این مهم از همان ماه های ابتدایی اگر اختلال یا نقصی در هریک از حواس بچه وجود داشته باشد، تشخیص داده شده و بهبودی سریعتر حاصل می شود.

مساله ای که برای کمک به یادگیری زبان موثر است، حس شنوایی است. شما می توانید از زمان بارداری با گوش کردن به موسیقی کلاسیک یا هنگام بازی یا خواب کودک این فرآیند را آغاز کنید.

با صحبت کردن پیوسته و متناسب با کودک ارتباط کلامی برقرار کنید. با پخش موسیقی مناسب هر سن، این حس را تحریک کنید. با خواندن کتاب یا دیدن فیلم های مناسب هر سن، هر دو حس شنوایی و دیداری را فعال کنید. با انجام بازی های شنیداری به تقویت آن کمک کنید.

راهکار تقویت شنوایی برای بهتر یادگرفتن زبان برای بزرگسالان نیز به همین شکل است. بطوریکه شروع کنید به گوش کردن موسیقی در زبان مورد نظر. آهنگی را که از ملودی و تنظیم آن خوشتان می آید را چندین بار گوش دهید و ببینید، چه مقدار کلام آن را متوجه می شوید.

می توانید متن آهنگ (Lyrics) را از اینترنت گرفته و همزمان به آهنگ گوش دهید. در مراحل بعدی می توانید به طریقه تلفظ و گویش توجه کنید. هم اکنون بسیاری کانال های تلگرامی هستند، که به رایگان موزیک و فایل های صوتی کوتاه همراه با متن و معنی ارائه می دهند. با کمی جستجو منابع خوبی در این رابطه پیدا می کنید.

شروع کنید فیلم های زبان اصلی ببینید. ممکن است در ابتدا عدم فهم کلام  و داستان اذیتتان کند، اما مقاومت کنید. پس از مدتی تمرین کم کم گوشتان کلمات را تشخیص می دهد و می توانید معانی را جستجو کنید.

اگر خیلی مبتدی هستید، فیلم انگلیسی را ابتدا با زیرنویس فارسی برای درک داستان و در مرحله بعد با زیرنویس انگلیسی برای تشخیص لغات نگاه کنید. «لطفا از زیرنویس های درست و معتبر استفاده کنید.»

تقویت شنوایی چه در کودک و چه در بزرگسال با فعالdت های فان، جذاب و خلاق امکان پذیر است.         می توانید در ماشین و حین رفت و آمد، موزیک یا فابل صوتی گوش کنید. در منزل فیلم یا کارتون با خانوده ببینید. با هم کتاب بخوانید و برقصید و لذت ببرید.

توجه داشته باشید که این موضوع یک فرآیند است. یک فرآیند طولانی که می تواند چند ماه به طول انجامد ولی بعد از مدتی تمرین نتایج آن را به زیبایی خواهید دید.

رمز موفقیت، آهستگی، پیوستگی و پیگیری است.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):