به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

فرآیند زبان آموزی (انگلیسی) برای کودکان صفر تا ۲ سال

همانطور که در پست مهمترین عامل در یادگیری زبان گفتم، تقویت حس شنیداری بسیار مهم است. اصولا گوش دادن به موسیقی کلاسیک مثل موتزارت و بتهوون در تمام سنین اثر شگرفی دارد. با رشد کودک و قوی تر شدن حواس می توانید از سن ۳ ماهگی از محصول کمپانی دیزنی به نام «بیبی انیشتن» (Baby Einstein) استفاده کنید. یک مجموعه است که بوسیله عروسک های خاص خود، اشکال، صداها، رنگ ها و … را به نمایش می گذارد. به ترتیب گروه سنی ۳ تا ۶ ماه، ۶ تا ۹ ماه و. ..  تصاویر و صداها متناسب با روند رشد کودک پیشرفت می کنند. بسیار به آرامی و ساده کودک با اصوات و اشکال البته به انگلیسی آشنا می شود. میزان زمان پیشنهادی حداکثر ۲۰ دقیقه در روز است. اگر این محصول را در اینترنت جستجو کنید، سایتهایی هستند که آن را بصورت دی وی دی فروخته یا قابل دانلود خواهد بود.

کار دیگری که پیشنهاد می کنم، خواندن کتاب است. کتابهای کوچک ابری، پارچه ای و نرم برای این سن وجود دارند که می توانید برای کودک بخوانید. به دستش بدهید تا بازی کند، ببیند و حواسش تحریک شود. کتاب های مخصوص حمام، یک جذابیت بسیار عالی برای این سن است.

پیشنهاد بعدی موسیقی و آهنگ است. علاوه بر موسیقی کلاسیک می توانید از آهنگ های کودکانه اصطلاحا       «Nursery Rhymes» استفاده کنید. در ماشین و در خانه بگذارید. هنگام خواب از لالایی ها «Lullaby» استفاده کنید. تعداد زیاد و متنوعی از این آهنگ ها را می توانید به رایگان در اینترنت پیدا کنید. کافی است عبارت های گفته شده را در اینترنت جستجو کنید.

این سه کار به تجربه من، اصلی ترین کارها در آشنایی کودک با زبان است. همه این کارها را ما برای زبان مادری هم انجام می دهیم. در مقیاسی کمتر و بدون فشار در کنار زبان مادری، زبان انگلیسی را هم با توجه به شرایطتان می توانید پیش ببرید. نگران نباشید، کودک سالم دچار دوگانگی و گیج شدن نخواهد شد. مغز به قدری توانمند است که کاملا تفکیک می کند. دیده شده در محیط های چندفرهنگی (Multi Culture) کودکان حتی تا سه زبان را براحتی آموخته و بکار می برند. توجه داشته باشید که دامنه لغات یک کودک دو زبانه بسیار بزرگتر از یک کودک تک زبانه است، حتی اگر کمی دیر شروع به صحبت کردن، کند.

توجه کنید که تجربه من و پیشنهاداتی که ارائه می دهم، برای کودکان فارسی زبان مقیم ایران است. یعنی والدین، ایرانی و محیط فارسی زبان است. شرایط کودکان ایرانیان مهاجر در کشورهای دیگر یا دارای تک والد غیرفارسی زبان فرق می کند. هرچند می توانند از این نکات ایده گرفته و بسته به خلاقیت خود بکار برند.

در پست بعدی در مورد فرآیند زبان آموزی (انگلیسی) برای کودکان ۲ تا ۴ سال صحبت می کنم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):