به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

چرا خاطره بنویسیم؟ | ۱۳ دلیل اهمیت خاطره‌نویسی

من همواره به نوشتن علاقه داشتم و چه چیزی ساده‌تر و شاید شیرین‌تر از نوشتن در مورد خود و اتفاقات زندگی است. این سادگی را حین نوشتن دریافتم. اما شیرینی آن را زمانی چشیدم که بعد از ۲۰ سال خاطراتم را خواندم. انگار آنها را دوباره زندگی کردم و چه  نکاتی از آن‌ها یاد گرفتم.

همیشه اعتقاد داشتم که آدم‌ها هم برای خودشان و هم برای دیگران لازم است که خاطراتشان را ثبت کنند. اما دراینجا از یک متخصص این کار کمک می‌گیرم.

در مقاله Writer’s Digest، از ژانت والز، نویسنده کتاب خاطرات کلاسیک، قلعه شیشه ای، نقل شده است:

«یکی از درس هایی که از نوشتن این خاطرات آموختم این است که همه ما چقدر وجه اشتراک داریم. بسیاری از ما فکر می‌کنیم که برخی چیزها فقط برای ما اتفاق افتاده است و به نوعی باعث می شود که ما آدم ضعیفی باشیم.

من دائماً از مردم، به ویژه افراد مسن‌تر، می‌خواهم که در مورد زندگی خود بنویسند. دیدگاه جدیدی به شما می دهد. خاطره‌نویسی مانند این است که زندگی‌ات را به کسی بسپاری و بگویی این چیزی است که من از سر گذرانده‌ام، این من هستم و شاید بتوانی چیزی از آن بیاموزی.

خاطره‌نویسی، صادقانه گفتن آنچه را که فکر می‌کنید، احساس می‌کنید و از آن عبور کرده‌اید، است. اگر بتوانید این کار را به طور مؤثر انجام دهید، آنگاه کسی از خرد و تجربه شما بدون نیاز به آزمایش کردن آن، بهره می‌برد.»

 

دلایل زیادی برای نوشتن خاطرات شخصی وجود دارد، اما در اینجا به ۱۳ مورد آن اشاره می‌کنم. شاید تنها یکی از آنها بتواند مشوق شما برای انجام کاری شجاعانه باشد.

  1. کاهش ارتباطات شخصی باعث شده است مردم به ضرورت نوشتن داستان زندگی‌شان پی ببرند. برای اینکه اثبات کنند که وجود داشته‌اند و زندگی‌شان مهم بوده‌است.
  2. خاطره‌نویسی راهی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات، جهان بینی، درس های زندگی و خرد خود با دیگران فراهم می کند. برای اینکه نسل‌های بعد دریابند که گذشتگان چه کسانی بوده‌اند، چطور زندگی کرده‌اند.
  3. وقتی ما میراث زندگی‌مان را برای آیندگان می‌گذاریم، زندگی خودمان را بهتر درک می‌کنیم و به آن معنا می‌بخشیم. خاطرات مارا برجسته می‌کند و به جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، معنا می‌بخشد.
  4. خاطره‌نویسی سبب آشتی با گذشته است و اختلاف و رنجش‌های کهنه را حل می‌کند.
  5. نوشتن خاطرات به شما کمک می کند تا موضوعات زندگی خود را شناسایی کنید و آنچه را که بر شما گذشته است، درک کنید.
  6. زمینه رشد شخصی را فراهم می‌کند. می‌توانید اهداف جدیدی برای زندگی‌ تعیین و پیش بروید. خاطره‌نویسی روزنه‌ای به خودشناسی است.
  7. به گذار از مرحله‌ای به مرحله دیگر زندگی  کمک می‌کند.
  8. کمکتان می‌کند تا از مهم‌ترین لجظات زندگی‌تان پرده بردارید.
  9. خاطرات شما به ثبت تاریخ  کمک می کند و میراث شما برای خانواده، دوستان و جهان است. وسیله‌ای برای بازگویی داستان‌های محلی-تاریخی تا سهم خود را به جامعه ادا کنید.
  10. شما را با دیگرانی که موقعیت‌های مشابهی را تجربه کرده‌اند، مرتبط می‌کند و باعث تشویق، آرامش و الهام می‌شود. به دیگران کمک می کند بفهمند که در تجربیات خود تنها نیستند.
  11. همه ما داستانی داریم که متعلق به دنیاست و نقل آن وظیفه ماست.
  12. یادآوری خاطرات از راه پاسخ به پرسش‌ها، به تقویت مغزتان کمک می‌کند. ترجمه وقایع به کلام می‌تواند روی مغز و نظام ایمنی بدن اثر بگذارد. نوشتن در مورد زندگی خود، یک سفر شفابخش و دگرگون کننده است.
  13. پژوهش‌ها نشان داده، فرزندانی که که تاریخچه خانواده‌شان را می‌دانند، اضطراب کمتری دارند و از حس خودپذیری بیشتری برخوردارند.

امیدوارم کمی به فکر نوشتن خاطراتتان افتاده باشید. برای اینکه چگونه خاطره بنویسید، این مقاله را بخوانید.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

4 پاسخ

  1. I was excited to uncover this page. I wanted to thank you for your time for this particularly fantastic read!! I definitely loved every little bit of it and I have you saved as a favorite to look at new stuff on your blog.} {visit the following web site|visit the following site|visit the following web site|Visit Homepage|visit the following web site|visit my webpage|visit the following internet site|visit the following webpage|visit the following site|visit the following internet site

  2. افلیاجان مقاله‌ی جالبی بود. اتفاقا امشب داشتم فکر می‌کردم هرکسی باید خاطرات زندگیش رو کتاب کنه. نوشته‌ی تو رو به فال نیک میگیرم. فقط ای کاش منابع مقاله‌ت رو می‌نوشتی. اگر این موارد نتیجه گیری خودت بوده که هیچ. بهرحال عالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):