به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

نجات آقای بنکس (Saving Mr. Banks)

شخصیت‌های اصلی:

فیلم نجات آقای بنکس دو شخصیت اصلی دارد. یکی از بزرگترین کارآفرینان جهان و دیگری نویسنده‌ای که کتابش، داستانی ماندگار برای دهه‌ها شد.

والت دیزنی را شاید از زمان نوپایی می‌شناسم. با خودش که نه اما با کارتون‌های دیزنی که زمان کودکی‌ام در ویدئوهای بتامکس می‌دیدم، بزرگ شدم. کارتون گربه‌های اشرافی و زیبای خفته روی یک نوار، پشت هم بود. من شاید صدها بار این کارتون‌ها را دیده بودم. تا زمانی که بزرگتر شدم و سال به سال انیمیشن‌های جدید می‌آمدند. از شیرشاه بگیر تا قصه اسباب‌سازی و تا امروز که کمپانی دیزنی یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان است.

همه‌ی دنیای دیزنی مدیون یک نفر است. والتر الیاس دیزنی که با رویاپردازی و پشتکار توانست، کارهایی انجام دهد که کمتر کسی قادر به انجامش بود و هست. او از پیشروان صنعت انیمیشن سازی است و اولین کسی است که پارک‌های بازی در مقیاس بزرگ را ساخت. دیزنی‌لند واقعن شادترین جای دنیاست.

درباره والت دیزنی مطلب زیاد است. اما چیزی که برای من جالب توجه است، رویاپردازی و پشتکار او برای رسیدن به آرزوهایش است. تاثیری که والت دیزنی در زندگی میلیون‌ها کودک، با خلاقیت و سرسختی‌اش باقی گذاشت. او برای من یکی از تاثیرگذارترین مردان جهان است. کسی که دنیا  را در طول عمر نه چندان بلندش، جایی زیباتر، شادتر و ثروتمندتر ساخت.

در ضمن ایشان رکورددار گینِس با ۲۲ جایزه اسکار و ۵۹ نامزدی برای این جایزه است.

شخصیت دیگر، خانم پی.ال تراورس است. نویسنده کتاب معروف مری پاپینز. پرستار جادویی بچه‌های آقای بنکس که با چترش از آسمان فرود آمد و از چمدان جادوییش هرچه که لازم داشت را درمی‌آورد.

من کتاب مری پاپینز را هنوز نخوانده‌ام اما فیلمش را بارها و بارها دیده‌ام. بیشتر ترانه‌هایش را حفظم و برای بچه‌ها وقتی کوچک بودند، می‌خواندم. این فیلم یکی از اولین ساخته‌های دیزنی است که فیلم و انیمیشن را با هم ترکیب کرده است. برایم جالب است که خانم تراورس، زنی خشک و متعصب چطور از داستان کودکی‌اش و رابطه‌ با پدر بیمار و الکی‌اش الهام می‌گیرد و قصه‌ای الهام‌بخش، خلاقانه و ماندگار می‌آفریند. زنی که با تمام قید و بندهایش، در نهایت آسیب‌پذیری‌اش را آشکار می‌کند و نکته کلیدی داستان یعنی «پدر» و نه بچه‌ها مشخص می‌شود.

این فیلم کودکی خانم تراورس در ۱۹۰۶ در کوئینزلند استرالیا را در خلال دو هفته ملاقات وی با آقای دیزنی و چالش‌های این دو، در سال ۱۹۶۱ در لس‌آنجلس نمایش می‌دهد. در این فیلم به زیبایی سه داستان از زندگی واقعی به تصویر کشیده می‌شود. قصه‌ای که می‌بینیم، نحوه ساخته شدن فیلم مری پاپینز توسط والت دیزنی و چالش‌هایش با خانم تراورس است. اما در کنار آن قصه‌ی کودکی خانم تراورس و رابطه‌اش با والدینش که الهام‌بخش او برای نوشتن داستان بود و در لایه‌ای عمیق‌تر رابطه والت دیزنی با پدر خود و تاثیر او در زندگی‌اش نیز نمایان می‌شود.

این فیلم ساخته جان لی. هنکاک با بازی اِما تامپسون بجای خانم تراورس و تام هنکس بجای والت دیزنی محصول سال ۲۰۱۳ است.

اگر به شنیدن پادکست علاقه‌ دارید،  اینجا درباره فیلم بشنوید.

روایت فیلم:

خانم پی ال. تراورس یک نویسنده استرالیایی بداخلاق و سفت و سخت ساکن انگلستان است که به این راحتی‌ها نظرش را تغییر نمی‌دهد. از طرفی والت دیزنی، صاحب کمپانی دیزنی به‌خاطر قولی که به دخترش داده است، مدتهاست که به دنبال حق اجازه ساخت فیلم مری پاپینز است.

خانم تراورس به دلیل تعصبی که روی کتاب دارد موافقت نمی‌کند.  تا جایی‌که  مشکلات مالی بقدری فشار می‌آورد که به توصیه وکیلش مجبور می‌شود برای انجام هماهنگی‌های لازم و ارائه حقوق آن به امریکا سفر کند.

البته جناب دیزنی سنگ تمام می‌گذارد و همه جور امکاناتی در اختیار خانم تراورس قرار می‌دهد تا بتواند نتیجه دلخواهش را بگیرد. اما خانم تراورس سخت‌تر از این حرف‌هاست و بسیاری عقاید و اصولا سبک کاری والت، برایش قابل قبول نیست.

همراه با تیم فیلمنامه‌نویس، کوچکترین جزئیات ساخت فیلم باید با خانم تراورس هماهنگ شود. او اصرار دارد که مکالمات جلسات ضبط شوند.

در خلال جلسات، سختگیری‌های خانم تراورس دیگران را آزار می‌دهد و آنها درک نمی‌کنند که چرا روی تک تک موارد اینقدر تعصب دارد، حتی سبیل آقای بنکس (کاراکتر پدر در داستان).

در حین این داستان،  کودکی خانم تراورس نشان داده می‌شود که منشا الهام قصه، رابطه او با پدرش و تجربه‌های کودکی‌اش است.

دختری که عاشق پدر است و پدر هم متقابلن با بازی‌ها و رویاهای او همراه است. اما پدر مریض است و به همین دلیل به الکل پناه برده است. الکلیسم پدر باعث ازدست دادن مشاغل و نقل مکان‌های زیادی می‌شود که مادر خانواده را اذیت می‌کند.

در نهایت پدر در اثر بیماری فوت می‌کند و خاله/عمه شان برای کمک پیش آنها می‌آید. در فیلم نشان داده می‌شود که چقدر شخصیت مری پاپینز شبیه این خاله/عمه است.  ‌

اگر فیلم مری پاپینز را دیده باشید، اول تصور می‌کنید که بچه‌های بنکس تحت فشارند. والدینی که به آنها توجه نمی‌کنند و مری پاپینز برای نجات آنها می‌آید. اما در نهایت مشخص می‌شود که این آقای بنکس، پدر خانواده است که از خانواده جدا شده و نیاز به کمک دارد. همانطور که پدر خانم تراورس نیازمند توجه و کمک بود.

 

نکات آموزنده

قصه‌ای عمیق و تامل‌برانگیز راجع به اینکه چگونه روابطمان با والدین و تجربه‌های کودکی‌ بر زندگی حالمان اثر می‌گذارد.

چگونه این تجربه‌ها می‌توانند الهام‌بخش کارهای خلاقانه بعدی باشند.

سرسختی و پشتکار دیزنی به عنوان یک تهیه‌کننده و دید هنرمندانه و در عین حال تجاری وی در فیلم کاملن مشهود است. چه بسا اگر دیزنی فیلم مری پاپینز را نمی‌ساخت، این داستان و نویسنده از شهرتی که امروز برخوردارند، محروم می‌شدند.

 

امیدوارم ببینید و لذت ببرید.

خوشحال می‌شوم در سایت گردش کنید و تجربه خود را با من در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید.

در صورت تمایل وبسایت را به دوستانتان معرفی کنید و به پیج اینستاگرام من ophelia_fassihi@  بپیوندید.

پیشاپیش از حسن توجه و سخاوتتان سپاسگزارم.

 

لینک دانلود فیلم   

 

تریلر فیلم را در اینجا ببینید. (با فیلترشکن اگر در ایران هستید.)

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

یک پاسخ

  1. I was excited to uncover this page. I wanted to thank you for your time for this particularly fantastic read!! I definitely loved every little bit of it and I have you saved as a favorite to look at new stuff on your blog.} {visit the following web site|visit the following site|visit the following web site|Visit Homepage|visit the following web site|visit my webpage|visit the following internet site|visit the following webpage|visit the following site|visit the following internet site

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):