به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

رازهای ماندگاری ۱ | خود

هرکسی در زندگی میلی شدید دارد. بعضی میل به قدرت، برخی میل به ثروت و عده‌ای میل به آزادی و شاید ده‌ها میل دیگر که هرکس برای ارضای آن تلاش می‌کند.

البته، قوی‌ترین میل انسان بقا است. اصلن مغز انسان برای بقا برنامه‌ریزی شده است و هر تصمیمی و هر انتخابی در درجه اول برای بقاست. اما شاید کمتر کسی به بقا پس از مرگ فکر کند.

اغلبمان درگیر روزمرگی‌های زندگی هستیم و با بیشتر شدن مشکلات، بیشتر به سمت تلاش برای زنده‌ماندن می‌رویم تا غنی‌سازی زندگی و ماندگاری پس از آن.

عده زیادی تنها به گذران عمر و حال خوش امروز فکر می‌کنند. اگر هم تلاشی برای موفقیت هست، برای برآوردن نیازهای حال حیات است و نه آینده‌ای نامعلوم.

زمانی پدران و مادران به فکر آینده فرزندانشان بودند و گوشه‌ای از تلاششان برای گذاشتن میراثی برای آن‌ها بود. اما در زمان حاضر باوجود مشکلات کوچک و بزرگ، حتا بچه‌دار نمی‌شوند چون توان نگهداری فعلی‌اش را ندارند چه رسد به ارث و میراث.

بنابراین شاید این میل من به ماندگاری، به ازبین نرفتن نامم پس از مرگ عجیب به نظر برسد. اینکه دیگران را تشویق می‌کنم تا از تجربیات ارزشمندشان، از خاطرات تلخ و شیرینشان و درس‌های آنها به راحتی عبور نکنند، شاید برای وضعیت امروز و ده‌ها اولویت دیگر کمی دورازذهن باشد.

جالب است که در این دوره و زمان، ماندگارشدن، اتفاقن بسیار آسان است.

زمانی وسیله‌ای جز قلم و کاغذ برای ثبت وجود نداشت. باید آنقدر جذاب می‌نوشتی یا می‌گفتی که در اذهان بماند و دهان‌به‌دهان بچرخد تا ماندگار شود. باید آنقدر پیروانی می‌داشتی، وفادار و متعهد که آثارت را بعد از تو حفظ کنند و آنقدر اندر نیکویی و حسن‌هایت بگویند تا شاید نامت به گوش نسل‌های بعدی برسد.

اما امروز با وجود انواع وسایل حفظ و نگهداری و رسانه‌های متعدد برای ثبت و انتشار، آیا ماندگاری سخت است؟ آیا رساندن حرفتان یا تجربه‌تان به گوش دیگران مشکل است؟

البته میزان ماندگاری آن در ذهن‌ها بحث دیگری است.

راه‌هایی که می‌توانید – اگر علاقمند هستید- خود اقدام کنید و ماندگار شوید:

  • زندگینامه خودنوشت
  • پادکست (خاطره‌گویی)
  • خاطره‌نویسی (مکتوب، عکس‌نوشته یا ویدئویی)
  • سفرنامه‌نویسی
  • مستندسازی تجربیات حرفه‌ای

 

برای هرکدام از این موارد هم، بسترهای مختلفی فراهم است. از وبسایت و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب و آپارات. از چاپ کتاب گرفته تا ساخت فیلم و مستند.

بنابراین در این روزگار، ماندگار شدن از نظر فراهم بودن بستر و ابزار، کار بسیار راحتی است و تنها یک اراده می‌طلبد. اما ماندگار ماندن کاری دشوار است که نیاز به جذابیت، خلاقیت و هنر دارد.

در قسمت دهم پادکست پراجکت O، دراین مورد بیشتر صحبت کرده‌ام.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):