به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

یافتن ناکجاآباد (Finding Neverland)

ناکجا یا لامکان یعنی بی‌جا. اما معنی لغت‌به‌لغت Neverland، سرزمین هرگز است. اتفاقن جایی است. خالق آن،آقای جِی.اِم بَری در نمایشنامه‌اش با عنوان «پیتر پَن یا پسری که بزرگ نمی‌شد» آن را به تصویر کشیده است.

جزیره‌ایست در آسمان. ستاره دوم از سمت راست را تا صبح می‌روی تا برسی. جاییکه زمان معنا ندارد و بزرگ‌شدن متوقف می‌شود. جایی‌که پری‌ها و دزدان دریایی، سرخپوستان و گروه پسرهای گمشده زندگی می‌کنند.

با خود گفتم شاید خرابات معادل بهتری باشد. اما خرابات به این معانی که در زیر آورده‌ام، اصلن با آنچه Neverland  هست، جور درنمی‌آید.

  • جایی مانند میخانه که دارای وسایل عیش‌وعشرت و محل باده‌پیمایی و عشق‌ورزی با کنیزکان بوده و رندان در آنجا به عیش‌ونوش سرگرم می‌شدند. ویرانه‌ها.  (تصوف) مقام و مرتبۀ خرابی و نابودی عادات نفسانی، خوی حیوانی، و محل کسب اخلاق ملکوتی که عارفان و سالکان از قید عادات و حالات نفسانی رهایی یافته و از بادۀ وحدت سرمست شوند.

Neverland جایی است که بزرگ نمی‌شوی، نه مسئولیتی هست و نه دغدغه و نگرانی. فقط بازی، بازی و بازی.

آیا به خاطر می‌آورید که دقیقن کی بزرگ شدید؟ آن هنگام که فهمیدید دیگر از آن معصومیت کودکانه خبری نیست. آن زمانی که خودخواسته یا به اجبار مسئولیتی بیش از سنتان پذیرفتید؟ آن وقتی که درک کردید بازی زندگی، سخت‌تر از چیزی است که فکر می‌کردید؟

در فیلم «یافتن ناکجاآباد» آقای جِی.اِم بَری، رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس اسکاتلندی بعد از آشنایی با خانواده لوولین دیویز، معاشرت و به عبارت بهتر هم‌بازی شدن با چهار پسربچه خانواده، نمایشنامه‌ای می‌نویسد و شخصیت‌هایی خلق می‌کند که بیش از صد سال است، باقی مانده‌اند و همچنان بازآفرینی می‌شوند.

او که در خانه‌ی خود تنها بود، تعلق و عشق را در خانه خانم سیلویا لوولین دیویز و چهارپسرش یافت. او که خود نیز کودکی در جسم بزرگسال بود، قوه‌ی تخیلی بسیار قوی داشت. همراه بازی و گذران وقت با آن‌ها، داستانش و ماجراجویی‌هایش شکل می‌گرفت.

این فیلم قصه سوگ است. به نوعی می‌خواهد بگوید، ازدست‌دادنی عمیق در سن کم باعث بزرگ شدن می‌شود. باعث بچگی نکردن می‌شود. سوگ پیتربرای پدرش یا سوگ خود نویسنده برای برادرش در کورکی.

این فیلم نمایش حمایت و تشویق است. چطور سیلویا از نوشته‌ها و ایده‌های بری حمایت می‌کند. چگونه بری، پیتر کوچک را تشویق به نوشتن می‌کند. چگونه چارلز (تهیه‌کننده آثار بری) علیرغم شکست از بری حمایت می‌کند.

در این فیلم می‌بینید که چگونه تخیل نویسنده‌ای با همراهان درست شکوفا می‌شود و این شکوفایی، اثری جاودانه خلق می‌کند.

خلاصه فیلم را در قسمت چهارم فصل دوم پادکست پراجکت O بشنوید.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):