به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

فورد دربرابر فراری (Ford vs. Ferrari)

شخصیت اصلی:

کارول شلبی، طراح اتوموبیل، راننده‌ی مسابقات اتوموبیلرانی و کارآفرین امریکایی عاشق سرعت و اتوموبیل که علاوه بر دانش و تجربه درباره ماشین، در زمینه‌ی مذاکره و مدیریت نیز حرفی برای گفتن دارد.

کن مایلز، مهندس و راننده‌ی مسابقات اتوموبیلرانی انگلیسی که اعصاب ندارد، اما بسیار باهوش و خلاق است. او به سادگی تسلیم نمی‌شود و بسیار لجباز و سرسخت است. کسی است که نظر کارشناسی‌اش را رک و پوست‌کنده به طرف می‌گوید. البته خیلی وقتها به مذاق آدم‌ها خوش نمی‌آید.

اگر به شنیدن پادکست علاقه‌ دارید،  اینجا درباره فیلم بشنوید.

Matt Damon and Christian Bale on the set of Twentieth Century Fox’s FORD V FERRARI.

روایت داستان:

شلبی به دلیل مشکل قلبی قادر به مسابقه‌دادن نیست، اما با همکاری مایلز در مسابقات مختلف شرکت می‌کند. علیرغم اختلاف نظرهای بسیار این دو در مسابقات خوب عمل می‌کنند.

از طرفی به کارخانه‌ی اتوموبیل‌سازی فورد که توسط نوه‌اش اداره می‌شود، پیشنهاد می‌شود برای شهرت و فروش بیشتر با کمپانی ایتالیای فراری که برنده بلامنازع مسابقه‌ی معروف لا مان فرانسه است، شریک شده و ماشین مسابقه تولید کند. دلیلشان هم استفاده از شهرت فراری بود و اینکه فراری ورشکسته بود.

اما فراری زیربار نرفت، همان قرارداد را با فیات بست و به طرزی توهین‌آمیز و تحقیرکننده فورد را از خود راند. فورد هم برای جبران این توهین با همکاری شلبی برای ساخت ماشین مسابقه، تیمی از بهترین‌ها را تشکیل می‌دهد و برای برد لا مان آماده می‌شود.

از همان ابتدا تیم شلبی و مایلز با بی‌بی که مدیر موستانگ در فورد است، چالش دارند. بااینکه مایلز با جدیت روی ماشین کار می‌کند و راننده‌ی ماهری است، به دلبل اخلاقش، به او اجازه‌ی مسابقه‌ نمی‌دهند.

وقتی شلبی با شخص فورد صحبت می‌کند، موفق می‌شود، رضایت او را برای مدیریت تیم به سبک خود بگیرد و به قول خودشان به جنگ اروپایی‌ها بروند.

در تمرینات متوجه مشکل ترمز می‌شوند و در یکی از آنها ماشین مایلز آتش می‌گیرد، ولی نجات پیدا می‌کند. طبق معمول بی‌بی کارشکنی می‌کند و دویاره شلبی با توانایی‌های مدیریتی‌اش فورد را راضی می‌کند تا به مایلز اجازه‌ی مسابقه در لا مان را بدهد. درصورتیکه مسابقه‌ی اتوموبیلرانی دیتونا را ببرد.

بل‌اخره به فرانسه می‌روند. لا مان یک مسابقه‌ی ۲۴ ساعته است. با هیجان بالا و چالش‌های فراوان. نیازمند مدیریت، هوش و اعتمادبنفس و البته تسلط. بااینکه فورد بر اثر توانمندی بالای مایلز جلو است اما بی‌بی به دلیل خصومت شخصی آنها را فریب می‌دهد و کاری می‌کند که ماشین مایلز در نهایت برنده‌ی مسابقه نشود.

مایلز در اثر تصادف و آتشسوزی ماشینش در یکی از تمرینات کشته می‌شود. ماشینی که آنها طراحی کرده بودند، مسابقه‌ای لا مان ۲۴ را ۴ سال پیاپی برنده شد. فورد تنها اتوموبیل امریکایی است که تابحال موفق شده در این مسابقه برنده شود.

نکات آموزنده:

بااینکه فیلم و داستان درباره‌ی اتوموبیلرانی و سرعت است اما نکات بسیار آموزنده‌ای از لحاظ فنون مذاکره، مدیریت و هدف دارد.

چگونگی تیم‌سازی، اقتدار، حمایت و حل مساله که طی فیلم از لحظه‌ی تصمیم‌گیری قابل مشاهده است.

چگونه یک توهین تبدیل به یک هدف و سپش آن هدف تبدیل به واقعیتی ورای آنچه تصور می‌کردند می‌شود.

نشان می‌دهد که تنگ‌نظری و شخصی‌نگری مانع پیشرفت و حتا ضرر می‌شود.

درعین‌حال رفاقت و معرفت دو انسان بسیار متفاوت برای رسیدن به یک هدف مشترک را به نمایش می‌گذارد.

یک کارآفرین، یک مهندس و یک مدیر در حوزه‌ی خودروسازی که درس‌های بسیاری برای ارائه دارند.

 

امیدوارم ببینید و لذت ببرید.

خوشحال می‌شوم در سایت گردش کنید و تجربه خود را با من در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید.

در صورت تمایل وبسایت را به دوستانتان معرفی کنید و به پیج اینستاگرام من @ophelia_fassihi  بپیوندید.

پیشاپیش از حسن توجه و سخاوتتان سپاسگزارم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):