به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

درباره من

اُفِلیا (Ophelia) هستم. افلیا فصیحی. یک دهه پنجاهی شیفته مطالعه و یادگیری. به دنبال هیجان پیداکردن راه حل‌ها و شیوه‌های جدید برای مسائل مختلف. عاشق جستجو. شاید به خاطر مهندس بودنم باشد یا اینکه برعکس به دلیل این صفت، مهندس شدم

دانش آموخته کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه  صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) و کارشناسی ارشد محیط زیست دانشگاه تهران. به همین علت محیط زیست و کره زمین خیلی برایم مهم‌اند. به دلایل حرفه‌ای در سال (۱۳۹۰) ۲۰۱۱ مدرک بین المللی PMP (Project Management Professional) را از موسسه مدیریت پروژه (PMI) گرفتم و به همه چیز به شکل یک پروژه نگاه می‌کنم. 

نوشتن همراه همیشگی زندگی‌ام بوده است. از اول دبیرستان خاطراتم را می‌نوشتم و از زمان دانشجویی یادداشت‌نویسی روزانه جای گوش‌های شنوای بدون قضاوت را برایم پرکرده است. در کار و حرفه هم، نوشتن و مستندسازی از جمله وظایفم بوده است. در مهندسین مشاور گنو، دو کتاب فنی در زمینه سازه‌های زیرزمینی و خط ۴ متروی تهران بعلاوه یک شماره از نشریه صنعت حمل‌ونقل را کار کردم. همچنین در تهیه و انتشار کتاب «کیمیاگران فروش» در زمینه فروش و کسب‌وکار همکاری داشته‌ام.

حالا هم بصورت حرفه‌ای نویسندگی را دنبال می‌کنم. سال‌ها خاطره نوشتم و معتقدم روزانه‌نویسی اتفاقات، احساسات و تجربیات زندگی و مرور آنها باعث پختگی، رشد و ساختن حال و آینده‌ای بهتر است.

مارتین بوبر(فیلسوف اتریشی) می‌گوید: «در درون هرکس گنجی نهفته است که در دیگری نیست.»

من هم، باور دارم که هرکس کوله‌باری از تجربه و داستان است که هم برای خود و هم برای دیگران ارزشمند است. چه بسیارند تجربه‌هایی که دانستنشان مانع تکرار اشتباهات می‌شوند.

با اینکه از نوشتن خاطراتم آسیب دیده‌ام، اما می‌دانم ما، آدم‌ها بیش از آنکه فکر می‌کنیم بهم شبیه هستیم، پس به‌اشتراک‌گذاری داستان‌ها، خاطرات و تجربه‌ها شاید گاهی دردناک باشد اما ارزشش را دارد. شاید یکی از بهترین روش‌های یادگیری و آموزش، از تجربه‌های گذشتگان است.

اینجا به یادداشت‌نویسی روزانه و بخصوص خاطره‌نویسی و مستندسازی تجربیات می‌پردازم. ادبیات خاطره‌نویسی قالبی مستقل و بسیار جذاب است.

از آنجا که فیلمبازی قهار هستم، به‌طور اختصاصی در سایت (قسمت فیلم‌نگاری)، فیلم‌های ساخته شده از داستان‌های واقعی و کتاب‌های خاطرات را معرفی می‌کنم، چراکه وقایع واقعی و تاریخ سطح آگاهی و توانمندی مارا افزایش می‌دهند. (در پیج اینستاگرام بطور عمومی فیلم وسریال و کتاب و … معرفی می‌کنم).  

مهندس هستم و به جنبه کمتر دیده‌شده مهندسی می‌پردازم. یعنی درس‌آموخته‌های پروژه‌های مهندسی. بخشی که در بالابردن کیفیت پروژه‌ها نقش اساسی دارد اما متاسفانه بخصوص در ایران به آن توجه نمی‌شود. به همین دلیل اشتباهات پشت هم تکرار شده و کیفیت پایین است.  

به دلیل اعتقاد راسخی که به دانستن زبان انگلیسی دارم و به آن مسلط هستم، یادداشت‌هایی هم به زبان انگلیسی در زمینه خاطرات و مستندسازی می‌نویسم. (در قسمت Dear Diary

دو پسرم را از کودکی دوزبانه پرورش داده‌ام، تجربیاتم و روش انجام را بصورت رایگان همرا با پادکست و مقاله و منابع در قسمت محصولات ارائه داده‌ام.

پادکست پراجِکت (Project) O، پادکست من درباره خاطره‌نویسی و روش‌های مختلف ثبت تحربیات و استفاده از آنهاست.

در ستون هفتگی بتن مگر هم هرهفته از تجربه‌های مهندسی می‌نویسم و سعی می‌کنم هنر نوشتن را با مهندسی پیوند بزنم.

امید که به گفته مارتین بوبر گنج منحصر بفرد درون خود را کشف کنیم و هم خود و هم دیگران از آن بهره‌مند شویم.

۱۴۰۱ دی ماه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):