به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

رازهای ماندگاری ۲ | دیگران

اغلب اوقات به دیگران بیش از خود اهمیت می‌دهیم. به ما یاد ندادند که مهمترین ارتباط در زندگی، ارتباط با خود است. احترام به خود و شفقت به خود است بعد دیگران. به‌تبع، همواره زندگی‌های دیگران برایمان جذابتر است. بااینکه دیده‌شدن و مورد توجه قرارگرفتن از نیازهایمان است، اما باز هم کمتر سراغ خود می‌رویم.

در مورد اثرگذاری، حفظ و ترویج تجربیاتمان هم همینطور است. ترجیح می‌دهیم از تجربه‌های دیگران استفاده کنیم. (البته این کار در جای خود بسیار نیکوست.) اما کمتر تجربه‌ها و داستان‌های خود را به اشتراک می‌گذاریم.

اغلب فکر می‌کنیم، زندگی‌های دیگران جذابتر از زندگی ماست. البته با ظاهرسازی‌های امروزه و انواع فیلترها و کلک‌های شبکه‌های اجتماعی، چنین فکری چندان غیرطبیعی نیست. اما نکته در نقد درست و دستیابی به واقعیت است نه مغلوب ظاهر شدن.

شاید همین موضوع باعث شود، بقدری غنی زندگی کنیم و اثرگذار باشیم که دیگران برای حفظ و ترویج آثارمان مشتاق گردند. همانطور که در طی سالها برای بسیاری از افراد تاثیرگذار چنین اتفاقی افتاده است. چه خود در حفظ و نشر آثارشان کاری کرده یا نکرده باشند.

گاهی بشدت شیفته فردی می‌شویم. گاهی شخصی اثری عمیق و ارزشمند در زندگی ما می‌گذارد که برای ادای دین، در هر فرصتی از او یاد می‌کنیم. همین کار باعث ماندگاری بیشتر آن فرد می‌شود. اگر ما آنقدر خلاقیت داشته باشیم که اثری هنرمندانه از آن تاثیرگذاری خلق کنیم، به تبع مانیز همراه او ماندگار خواهیم شد.

از این دست مثال بسیار است. به عنوان مثال آثار بسیاری که بر پایه مثنوی معنوی مولانا خلق شده ‌است. از شعرای بزرگ گرفته تا نویسندگان، نقاشان، هنرمندان و حتا سیاستمدارانی که دیگران بر پایه کارهایشان آثاری به‌یادماندنی تولید کرده و به‌این ترتیب خود ماندنی شده‌اند.

اگر در بخش زندگی‌نامه‌ها و خاطره‌نویسی جستجو کنید، کتاب‌هایی خواهید دید با عنوان شناخت‌نامه، جشن‌نامه، ارج‌نامه و زیست‌نامه. این کتاب‌ها درواقع زندگی، خاطرات و آثار فردی خاص را مورد بررسی و پاسداشت قرار می‌دهند.

انواع مصاحبه‌ها و گفتگوها نیز مثال‌های دیگری از تولید اثر از هنر و تاثیرگذاری دیگران است. دیگرانی که شاید خود در قیدوبند ترویج پیام خود نباشند و صرفن به کار خود می‌پردازند یااینکه دیگر در قید حیات نباشند.

همچنین زندگی‌نامه‌هایی که توسط دیگران از افراد نوشته شده و منتشر می‌شوند. فیلم‌هایی که براساس داستان‌های واقعی ساخته می‌شوند.

همه اینها روش‌هایی است که نه تنها خود، بلکه تکه‌هایی از زندگی دیگران به اثری هنرمندانه و ماندگار تبدیل می‌شود.

چه بسا این‌کار از ثبت خود نیکوتر باشد. چراکه تجربیات بیش از یک نفر دراختیار جمع دیگری که شاید از وجودش خبر ندارند، قرار خواهد گرفت.

در قسمت یازدهم پادکست پراجکت O، مثال‌هایی جالب در مورد استفاده از زندگی دیگران بیان کرده‌ام.

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):