به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

جِین شدن (Becoming jane)

همیشه فکر می‌کردم، اتفاق‌هایی که شروعشان بسیار روشن و واضح است، رویدادهای اساسی زندگی هستند. اولین‌ها را باید به‌خاطر سپرد. اولین‌ها را باید به‌یاد داشت. اولین‌ها مهم‌اند. اولین روز مدرسه، اولین کتابی که خواندم، اولین عشق، اولین سفر و ده‌ها اولین دیگر. بعضی‌ها تکرار شده‌اند و برخی همان اول، تمام.

اصلن تقدم و تاخر چه اهمیتی دارد؟ اولین باشد، وسط یا آخر. مثلن اولین عشقی که دور انداخته شده، اولین سفری که مزخرف از آب درآمده، اولین ماشینی که پدرمان را درآورده، عوضش فلان رفیقی که نمی‌دانی دقیقن از کی و کجا با هم دوست شدید، اما رفاقت را برایت تمام کرده یا فلان کافه‌ای که معلوم نیست اولین بار کی رفتی، اما کلی خاطرات خوب در آن ساختی.

ذهن ما انگار دوست دارد دسته‌بندی کند. اولین بارها، قبل و بعد رویدادها یا گاهی هم آخرین بارها. درست است که اینطوری راحتتر به یاد می‌آوریم. شاید بهتر تحلیل کنیم و در تصمیم‌هایمان اثر بگذارد. اما فکر می‌کنم که واقعن اینقدر اهمیت ندارد.

اتفاقن فهمیده‌ام، آنچه که در زندگی‌ام استمرار داشته، همیشه بوده حتا در حاشیه و کمرنگ، اثرگذارتر و مهم‌تر است. بعضی چیزها حتا برخی آدم‌ها، انگار همیشه بوده‌اند. اول و آخر ندارند. مثلن یادم نمی‌آید دوباره کوهنوردی را از کی شروع کردم، اما می‌دانم دیگر ترکش نمی‌کنم یا نوشتن را و به اثر مثبتشان ایمان دارم.

حکایت من و جین آستین[۱] هم همین است. هرچه فکر کردم که اولین کتابی که از او خواندم یا اولین فیلمی که از داستانهایش دیدم کی و کجا بود، یادم نیامد. اما با این خانم نویسنده، سالهاست که آشنام.

جین آستین یکی از مشهورترین بانوان نویسنده انگلیسی است که در عمر کوتاه خود(۴۱ سال) شش رمان نوشت. این رمان‌ها، تاثیر گسترده‌ای بر ادبیات غرب گذاشت و از جمله‌ی پرخواننده‌ترین آثار هستند. کتاب‌های او از ۲۰۰ سال پیش تاکنون، بارها تجدید چاپ شده و بازآفرینی‌های متعدد و متنوعی از آنها بوجود آمده‌اند.

فیلم «جین شدن»[۲] درباره زندگی اوست. بخشی از زندگی‌اش که در واقع الهام‌بخش داستان‌های معروف اوست. داستانِ پشت داستان.

اینکه چه چیزی باعث شده که شخصیت اصلی قصه‌هایش دختری باشد با چالش‌های فراوان که همیشه با پایانی خوش و پیروزمندانه (Triumphant Happy Endings) مواجه می‌شود؟

چگونه فضا و مکان را برای خواننده به تصویر می‌کشد؟

چگونه قادر است که احساسات عمیق غم و شادی را با کلمات بیان کند؟

چگونه کشمکش‌های مختلف را چاشنیِ داستانی عاشقانه می‌کند؟

می‌توانید خلاصه داستان و نکات این فیلم را در قسمت دوم فصل دوم پادکست پراجکت O بشنوید.

اگر به نویسندگی علاقه داشته باشید، دانستن درباره زندگی نویسندگان مشهور بسیار به شما کمک خواهد کرد. بخصوص در این فیلم، می‌بینیم که چطور تجربه‌های شخصی به خلاقیت نویسنده یاری می‌رساند.

داستان‌های جین آستین

غرور و تعصب            Pride & Prejudice

حس و عقل                Sense & Sensibility

منسفیلد پارک             Mansfield Park

اِما                            Emma

نورثانگر اَبی                Northanger Abbey

ترغیب                       Persuasion

[۱] Jane Austen

[۲] Becoming Jane

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):