به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

ژانر ادبی چیست و خاطره‌نویسی در چه طبقه‌بندی قرار دارد؟

ژانر ادبی چیست؟

اگر ژانر ادبی را به انگلیسی جستجو کنید (Literary Genre)، بیش از ۵۰ نوع مختلف نمایش داده می‌شود. «ژانر» به معنی دسته، نوع و تیپ است. نوعی طبقه‌بندی کتاب‌ها براساس موضوعاتی که دارای ویژگی‌های مشترک هستند. ژانر یک دسته‌بندی جهانی است. یک گروه‌بندی استاندارد که در درجه‌ی اول کتاب‌ها را به دو دسته‌ی داستانی و غیرداستانی تقسیم می‌کند.

اما همانطور که گفتم ژانرهای بسیار متنوعی وجود دارند که زیرمجموعه‌های داستان و ناداستان هستند. ژانرهای خاطره‌نویسی (Memoir) و زندگی‌نامه (Biography) زیرمجموعه‌ی ادبیات غیر داستانی می‌باشند.

ژانر خاطره‌نویسی و تفاوت آن با زندگی‌نامه

این ژانر از نوع روایت غیرداستانی براساس رویدادهای واقعی است که توسط نویسنده از زندگی خود یا دیگران نوشته ‌می‌شود. تا قبل از اواخر قرن بیستم، این ژانر زیرمجموعه‌ی زندگی‌نامه و زندگی‌نامه‌ی خودنوشت بود.

اما از آن زمان به بعد به صورت مستقل ارائه می‌شود. چراکه در شکل و تمرکز روایت با دو ژانر قبلی متفاوت است و به یک رویداد یا مقطعی از زندگی نویسنده مربوط است، درحالیکه زندگی‌نامه درباره‌ی تمام زندگی شخص موردنظر است.

در سایت Good reads که وبسایت معرفی کتاب و ثبت نظرات خوانندگان است، کتاب‌های ژانر تاریخ و زندگی‌نامه در یک دسته و کتاب‌های ژانر خاطره و زندگی‌نامه‌ی خودنوشت در دسته‌ای دیگر معرفی می‌شوند.

این نوع طبقه‌بندی نشان می‌دهد که ژانر تاریخ و زندگی‌نامه صورتی گزارش‌گونه از وقایع و رویدادهای زمان گذشته است و می‌تواند توسط شخصی غیر از تجربه‌کننده‌ی رویداد نگارش شود. درحالیکه در دسته‌ی خاطره و زندگی‌نامه‌ی خودنوشت نویسنده‌، داستان خود را روایت می‌کند.

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):