به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

تاثیر میزان تسلط والدین بر یادگیری زبان کودک

از نظر من میزان تسلط والدین بر یادگیری زبان کودک، تنها بر سرعت و راحتی فرآیند یادگیری تاثیر دارد. وگرنه اصلا اینطور نیست که اگر والدینی زبان نمی دانستند، فرزندشان زبان یاد نخواهد گرفت. بسیار نمونه ها دیدیم در قومیت های مختلف چون ترک، کرد، عرب یا ارمنی که کودکان به دلیل تسلط والدین بر هردو زبان قومی و محیط، ترکی و فارسی یا ارمنی و فارسی را به راحتی یاد می گیرند و به سهولت استفاده می کنند. اما در محیط های تک زبانه نیاز به آموزش و کلاس وجود دارد.

من والدین را با توجه به تسلط، به سه دسته تقسیم می کنم و برای روش برخورد هر یک با کودک در زمینه زبان آموزی پیشنهاداتی می دهم. این نکته را هم بگویم که در هر نوع آموزش، معمولا یکی از والدین نقش اصلی را دارد و دیگری نظاره گر بوده یا در فرآیند همکاری خواهد کرد.

  • تسلط کامل یک یا هردوی والدین:

یک یا هردوی والدین قادرند، از همان ماه های ابتدایی فرآیند، زبان آموزی را با دردست داشتن منابع مناسب آغاز کنند. به تبع کودک زودتر با زبان آشنا شده و سرعت یادگیری اش در بزرگسالی بالا خواهد رفت. والدین توانایی نظارت و ارزیابی فرآیندهای زبان آموزی فرزندشان در مدرسه یا آموزشگاه را دارند. بنابراین می توانند از تلف شدن وقت و هزینه جلوگیری کنند.

  • توانایی متوسط یک یا هر دوی والدین:

البته این موضوع دارای طیف است. این افراد می توانند بنابرعلاقه و توانایی از همان ابتدا آشناکردن کودک با زبان را آغاز کنند و یا اینکه در سنین بالاتر چون مهد کودک یا مدرسه، فرزندشان را برای یادگیری زبان به کلاس بفرستند. می توانند برای افزایش تسلط خود، همراه با کودک با متدها و منابع جدید رشد کنند که می تواند فرآیند زبان آموزی را به فعالیتی مشترک، جذاب و فان برای هردو طرف تبدیل کند.

  • عدم آشنایی هردوی والدین:

اصولا به نظر من دانستن زبان انگلیسی یک ضرورت است پس پیشنهاد می کنم، درهر سنی که هستید زبان انگلیسی را یاد بگیرید. برای استفاده از کامپیوتر، سفر، درس خواندن، کار و تجارت و بسیاری کاربردهای دیگر. اما اگر به هر دلیلی این کار را انجام ندادید، نظارت کنید که فرزندتان طی یک فرآیند آموزشی مناسب شرایطتان، زبان انگلیسی را یاد بگیرد. حتی شاید باعث شود شما نیز طی این دوران یک مهارت جدید به مجموعه مهارت هایتان اضافه کنید.

 

عصر حاضر، دنیای تبادل اطلاعات و ارتباطات است. برای موج سواری در این دریای گسترده و متلاطم مهارت های متنوع و تمرین لازم است. زبان انگلیسی که زبان بین المللی جهان است، شاید یکی از پیش پا افتاده ترینِ این مهارت هاست، مثل دانستن مایکروسافت آفیس در کامپیوتر. بنابراین نادانسته خود و فرزندان خود را از چنین مهارتی محروم نکنید.

شاید تعجب کنید که چرا تاکید دارم. چون دیده ام دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی و ارشد، مهندسین و معلمین و حتی  در مدارج دکترا که از نظر زبان انگلیسی بسیار مبتدی هستند و از این موضوع ناراحت. هرچند خوشبختانه این روزها همه چیز به فارسی پیدا می شود، اما اگر بخواهید پا را تنها یک قدم از مرزهای داخلی بیرون بگذارید یا حتی سرجای خود نشسته و از دانش و امکانات جهانی استفاده کنید، بدون زبان انگلیسی زمین گیر می شوید.

پس این توصیه از یک دوست را بپذیرید و حداقل قرزندانتان را از این مهارت محروم نکنید.

در پست های بعدی به ترتیب گروه های سنی، پیشنهادهایی برای زبان آموزی ارائه می دهم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):