به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

بررسی نمونه کتاب‌های زندگی‌نامه

در این مقاله، به مرور نمونه کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای را بررسی و معرفی می‌کنم. در این مقاله با انواع زندگی‌نامه‌های ایرانی و غیرایرانی آشنا خواهید شد.

خاطرات ناصر ملک‌مطیعی

زندگی‌نامه ناصر ملک‌مطیعی هنرپیشه‌ی معروف و مردمی قبل از انقلاب، با لحنی بسیار متواضع و خاکی. این کتاب به قلم ناصر ملک‌مطیعی، در فصولی کوتاه با موضوعاتی جداگانه، ترکیبی از ساختار اپیزودی و مضمونی است. (می‌توانید انواع ساختار را اینجا بخوانید)

وی با بیانی ساده، از تولد می‌آغازد و آنچه در طول سال‌ها در زندگی و بخصوص در زمینه بازیگری بر او گذشته را بیان می‌کند. در پایان عکس‌های زیادی از او به همراه هنرمندان دیگر وجود دارد که بسیار دیدنی است.

 زندگی‌نامه من (جلیل بزرگمهر)

جلیل بزرگمهر، وکیل محمد مصدق بود. او دارای چندین کتاب خاطرات است. اما کتاب زندگی‌نامه من، داستان زندگی خود اوست. این کتاب حدود ۵۰۰ صفحه و بسیار طولانی است و با جزئیات به اتفاقات زندگی خود پرداخته است.

سوگ مادر

کتابی است از یادداشت‌های شاهرخ مسکوب که به کوشش حسن کامشاد است. شاهرخ مسکوب مادرش را بسیار دوست می‌داشت و بعد از مرگ او تا سال‌ها با سوگ او درگیر بود. این موضوع در یادداشت‌های او مشهود است. مرا به یاد کتاب «خاطرات سوگواری» از رولان بارت انداخت. آن هم یادداشت‌های بارت پس از فوت مادرش است اما تفاوت آن با کتاب مسکوب میزان عشقی است که در یادداشت‌های مسکوب جاری است.

اگر با مساله سوگ و از دست دادن عزیز مواجهید، این دو کتاب نمونه‌های خوبی از احساسات سوگواری هستند.

اجاق سرد آنجلا

«در ۱۹۹۶، فرانک مک‌کورت یک شبه، ره صد ساله رفت. در فهرست پرفروش‌ترین کتاب کشورها قرار گرفت و یک سال در صدر باقی ماند. خاطرات صمیمانه و از دل برآمده این ایرلندی امریکایی، از فقر و فلاکت مصیبت‌بار دوران کودکی و نوجوانی‌اش در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ در ایرلند، علاوه بر شهرت جهانی و جوایز گوناگون از جمله جایزه پولیتزر و جایزه انجمن ملی منتقدان امریکا، برایش میلیون‌ها دلار ثروت به ارمغان آورد.

مک‌کورت از بیان کوچکترین جزئیات دریغ نمی‌کند. همه را با لحنی دلنشین، طنزی قوی و غیراحساساتی چنان بیان می‌کند که تارهای دل خواننده را لمس می‌کند.» از کتاب اجاق سرد آنجلا، ترجمه گلی امامی

از این کتاب، فیلمی هم با همین عنوان، Angela’s Ashes در سال ۱۹۹۹ اقتباس شده است.

زندگی من، رویای من

کتاب خاطرات و زندگی‌نامه خواننده معروف سلین دیون. کتاب از زبان خود هنرمند است و شرح زندگی شخصی و حرفه‌ای او از کودکی تا زمان حال. او با لحنی آرام و صمیمانه، از چالش‌های خصوصی خود می‌گوید و سبک زندگی و فلسفه‌ای که با آن زندگی می‌کند را برای مخاطب آشکار می‌کند.

اگر هنرمند هستید و به رازهای موفقیت هنرمندان مشهور علاقه دارید، خواندن این کتاب را پیشنهاد می‌کنم.

کودکی نیمه تمام

کتاب کودکی نیمه تمام، داستان زندگی و فیلم‌های کیومرث پوراحمد است. نوشتن این کتاب حدود ۹ سال طول کشید. از ۱۳۷۱ که مسعود مهرابی ایده تهیه کتاب را با آقای پوراحمد مطرح کرد تا سال ۱۳۸۰ که در نهایت کتاب چاپ شد.

ایده ابتدایی در قالب مصاحبه‌های مهرابی با پوراحمد بود که حدود ۲ سال طول کشید. اما به دلیل وسواس خود پوراحمد قالب تبدیل شد به نوشتن با راوی اول شخص توسط خود نویسنده. کتاب دارای دو بخش است. اول زندگی‌نامه کیومرث پوراحمد و بخش دوم، فیلم‌ها و آثار سینمایی او. در پایان هم عکس‌های زیادی از این دوران.

در این کتاب دو مورد نظرم را جلب کرد. یکی طولانی بودن فرایند تهیه زندگی‌نامه. نشان می‌دهد که این فرایند کار پرسرعت و سرهم‌بندی نیست. تبدیل زندگی چند ده ساله با دستاوردهای ریز و درشت یک نفر به یک اثر مکتوب یا تصویری نیازمند صرف وقت و دقت و شاید کمی وسواس است.

نکته دوم عاقبت غم‌انگیز کیومرث پوراحمد بود که مرا به فکر واداشت. چه خوب که چنین اثری از او در کنار آثار دیگرش هست تا ما او را آن طوری که خود تصویر کرد، بشناسیم و به خاطر بسپاریم و نه کسی که در انتها به طرز غم‌‌انگیزی از دنیا رفت و تفسیرهای رسانه‌ای و مردمی.

راه دشوار آزادی

زندگی‌نامه نلسون ماندلا، از زمان تولد تا اکنون. حدود ۸۰۰ صفحه در ۱۱ فصل با جزئیات فراوان. به نظرم اگر به زندگی سیاسی رهبران و شخص نلسون ماندلا و دستاوردهایش علاقه دارید، این کتاب می‌تواند برایتان جذاب باشد.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):