به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

بارقه‌ی نبوغ (Flash of Genius)

شخصیت اصلی:

آقای رابرت کرنز، مهندس، استاد دانشگاه و مخترع امریکایی بود که برف‌پاک‌کن تناوبی را اختراع کرد. تا قبل از ۱۹۶۹ برف‌پاک‌کن‌ها تنها یک سرعت داشتند. آقای کرنز طی یک بارقه‌ی نبوغ، ایده‌ای به ذهنش می‌رسد. آن را طراحی می‌کند. در عمل آزمایش و می‌بیند که کار می‌کند.

با بزرگترین کمپانی‌های خودروسازی که فورد یکی از آنها بود، وارد مذاکره می‌شود. آنها خیلی استقبال می‌کنند اما در نهایت به او خیانت کرده و اختراعش را می‌دزدند.

فیلم «بارقه‌ی نبوغ» داستان سرسختی و پشتکار آقای کرنز برای گرفتن حق و حقوقش از شرکت بزرگ فورد است. روایت تلاش یک فرد برای دفاع و حفاظت از ایده‌اش است. ایستادگی او به تنهایی و بدون حمایت در مقابل غول خودروسازی آن زمان علیرغم مشکلات و هزینه‌های آن، ستودنی است.

این فیلم داستانی واقعی است و براساس مقاله‌ای در مجله‌ی وزین نیویورکر با همین عنوان در سال ۱۹۹۳ ساخته شده است.

محصول سال ۲۰۰۵٫

روایت داستان:

رابرت کرنز استاد دانشگاهی است که با همسر و شش فرزندش زندگی متوسط اما آرامی دارد. یک روز که از کلیسا باز‌می‌گشتند، باران بشدت می‌بارید. کرنز دقت کرد که اگر برف‌پاک‌کن را خاموش کند، شدت باران دیدش را محدود می‌کند. اگر آن را روشن بگذارد، به دلیل سرعت ثابت آن و اصطکاک بین لاستیک و شیشه یک صدای آزاردهنده تولید می‌کند. بنابراین در لحظه‌ای فکر کرد که چرا سرعت برف‌پاک‌کن متغیر نباشد؟

تا آن زمان کسی نتوانسته بود سیستم تناوبی برای سرعت برف‌پاک‌کن را در عمل به نتیجه برساند. اما کرنز توانست این کار را عملن آزمایش کند. بعد از انجام کارهای قانونی و ثبت با شرکت فورد وارد مذاکره می‌شوند. فورد ابتدا بسیار استقبال می‌کند. اما وقتی وسواس دکتر کرنز را می‌بیند، بخصوص این مساله که خودش می‌خواسته این محصول را تولید کند و به فورد بفروشد، مذاکرات را در میان کار با اینکه یک نمونه گرفته بودند، رها می‌کنند.

کرنز بسیار ضرر می‌کند و خیلی ناراحت می‌شود. بعد از حدود ۲ سال، تصادفن متوجه می‌شود که فورد سیستم برف‌پاک‌کن تناوبی او را در ماشین‌هایش استفاده کرده است. با پرس‌وجو و بررسی می‌فهمد که اختراعش را دزدیده و حقوقش را پایمال کرده‌اند.

اینجا داستان دعوای حقوقی کرنز با فورد آغاز می‌شود. دعوایی که برای او هزینه‌هایی چون فروپاشی روانی، فروپاشی خانواده و ۱۲ سال از زندگی‌اش را به دنبال دارد.

خلاصه‌ی فیلم را اینجا بشنوید. (فصل سوم، قسمت نهم)

 

نکات آموزنده:

  • دفاع از ایده و زحمتی که برای عملی کردن آن ایده کشیده
  • سرسختی، پشتکار و صبوری تحسین‌برانگیز برای رسیدن به هدف علیرغم مشکلات
  • نقش وجود و عدم وجود حمایت خانواده و دوستان
  • بسته به هدف و ظرفیت وجودی می‌توان در مقابل بزرگترین موانع ایستاد و به نتیجه رسید.

 

امیدوارم ببینید و لذت ببرید.

خوشحال می‌شوم در سایت گردش کنید و تجربه خود را با من در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید.

در صورت تمایل وبسایت را به دوستانتان معرفی کنید و به پیج اینستاگرام من @ophelia_fassihi  بپیوندید.

پیشاپیش از حسن توجه و سخاوتتان سپاسگزارم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):