به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

داستان‌های واقعی بقا | تلاش برای زنده ماندن

در این مقاله‌ی فیلم‌نگاری تصمیم‌گرفته‌ام که مدل جدیدی را امتحان کنم. فصل چهارم پادکستم، Project O را به معرفی و بررسی فیلم‌های ساخته‌شده براساس داستان‌های واقعی بقا اختصاص داده‌ام. مانند فصل‌های قبل در هر قسمت، ویژگی‌های فیلم، خلاصه‌ای از داستان را می‌گویم و بعد هم نکات جالب و آموزنده‌ای که به نظرم رسیده را با شما درمیان می‌گذارم.

در گذشته هریک از فیلم‌ها، همانطور که در بخش فیلم‌نگاری ملاحظه می‌کنید، یک مقاله‌ی اختصاصی هم داشت. درواقع همان حرفهای پادکست بصورت متنی. دیدم شاید اینکار تکراری باشد و هرچند که نوشتن کار سختی برایم نیست و البته می‌توانم هزاران کلمه راجع به فیلم‌های مورد علاقه‌ام بنویسم، ترجیح دادم به مقاله‌ی جدید شکل دیگری بدهم تا شاید برای کاربر عزیز سایت موثرتر باشد.

من مشتاق خواندن هرگونه نظری درباره‌ی مقالات و پادکست‌ها هستم.

بنابراین، تمام فیلم‌های فصل چهارم را در همین مقاله معرفی می‌کنم تا یکجا در دسترس باشند.

خلاصه‌ی فیلم‌ها و توضیحات کامل‌تر را می‌توانید اینجا بشنوید.

فصل چهارم پادکست پراجکت O

همچنین در اپلیکیشن‌های شنوتو و کسن‌باکس.

 

  • فیلم توگو (TOGO)

سال ساخت: ۲۰۱۹

کارگردان: اریکسون کور

بازیگران اصلی: ویلم دوفو، جولیان نیکلسون

رویداد واقعی: مسابقه‌ی رساندن سرم به نوم در سال ۱۹۲۵

خلاصه‌ی داستان: لیونارد سپلا، پرورش دهنده و تربیت‌کننده‌ی سگ‌های سورتمه‌ی هاسکی است. سگی دارد به نام توگو که شیطان، حرف گوش‌نکن و سمج است اما از طرفی یک رهبر، بسیار قوی و باهوش است. زمانی که در شهر کوچک نوم، بیماری دیفتیری همه‌گیر می‌شود، بخصوص تعداد زیادی از کودکان گرفتار می‌شوند. سپلا همراه توگو شگفتی‌ساز شده و سرم را در مدت کوتاهی به شهر می‌رسانند. چالش آنها که بیش از ۴۰۰ کیلومتر راه را در سرما و یخبندان طی کردند، دیدنی است.

نکات: عشقی که توگو به صاحبش داشت و همین به به او قدرت می‌داد. اعتماد و باوری که سپلا به سگ‌هایش بخصوص توگو داشت. وفاداری، مراقبت و حل مساله

 

  • فیلم ۱۲۷ ساعت (۱۲۷ Hours)

سال ساخت:  ۲۰۱۰

کارگردان: دنی بویل

بازیگران اصلی: جیمز فرانکو

رویداد واقعی: گیرافتادن آرون رالستون دره‌نورد امریکایی به مدت پنج روز که محبور شد برای رهایی از صخره‌ای که در آن گیر کرده بود، دستش را قطع کند.

ساخته شده براساس: کتاب خاطرات پرفروش آرون رالستون

خلاصه‌ی داستان: آرون هیچ وقت به کسی نمی‌گفت کجا می‌رود. معمولن آخر هفته‌ها به صخره‌نوردی و طبیعت‌گردی می‌رفت. این بار در آوریل ۲۰۰۳ میان دیواره و ضخره‌ای گیر می‌افتد و با توجه به اینکه ابزار لازم برای رهاسازی خود را ندارد، در نهایت بعد از ۵ روز تقلا مجبور می‌شود که دست خود را قطع کند.

نکات: احتیاط شرط عقل است. بخصوص در کارهایی خطرناکی چون کوهنوردی که بهتر است تنها انجام نشود، چه رسد به اینکه هیچ کس هم خبر نداشته باشد.

 

  • فیلم Deepwater Horizon

سال ساخت: ۲۰۱۶

کارگردان: پیتر برگ

بازیگران اصلی: مارک والبرگ، کرت راسل، جان ملکوویچ، کیت هادسون

رویداد واقعی: آتشسوزی در دکل نفتی دیپ واتر هورایزن در خلیج مکزیک در سال ۲۰۱۰ که بزرگترین فاجعه‌ی نفتی تاریخ امریکا و یک فاجعه‌ی زیست‌محیطی بود.

ساخته‌شده براساس: مقاله‌ی منتشرشده در نیویورک تایمز با عنوان «آخرین ساعات دیپ واتر هورایزن»

خلاصه‌ی داستان: وقتی مایک ویلیامز و مدیر اجرایی دکل برای شیفت کاری خود بازمی‌گردند، متوجه می‌شوند که یکی از تست‌های لازم برای امنیت چاه اصلی به دلیل مسائل مالی انجام نشده است. بعد از مجادله و بحث با نمایندگان BP برای امنیت دکل تست تازه‌ای انجام می‌دهند که باعث آتشسوزی و انفجاری عظیم در دکل می‌شود.

نکات: تقدم حرفه‌ای بودن و تخصص بر سیاسی‌کاری و مسائل غیرفنی، واکنش سریع و مدیریت بحران

 

  • فیلم ۱۳ جان (۱۳ Lives)

سال ساخت: ۲۰۲۲

کارگردان: ران هوارد

بازیگران اصلی: ویگو مورتنسن، کالین فرول، جول اجرتون

رویداد واقعی: عملیات نجات غار تام لانگ در تایلند در سال ۲۰۱۸

خلاصه‌ی داستان:  ۱۲ بچه به همراه مربی‌شان برای تفریح به غار می‌روند. اما به دلیل بارش شدید آب در غار بالا می‌آید و آنها نمی‌توانند خارج شوند. از آنجایی که والدینشان می‌دانستند که کجا گرفتار شده‌اند، از مسئولین می‌خواهند تا برای نجات آنها اقدام کنند. کار بعد از گذشت چندین روز و بند نیامدن باران پیچیده می‌شود، بطوریکه بسیاری نیروها از خارج برای عملیات نجات داوطلب می‌شوند. تیمی متشکل از غواصان غارنورد در نهایت با خلاقیت و مسئولیت‌پذیری تحسین‌برانگیز می‌توانند هر ۱۳ نفر را زنده نجات دهند.

نکات: خلاقیت، مدیریت بحران، ارزشمندی جان انسا‌ن‌ها

 

  • فیلم ۱۲ سال برده (۱۲ years a slave)

سال ساخت: ۲۰۱۳

کارگردان: استیو مک‌کویین

بازیگران اصلی: چویتل اجیوفور، مایکل فاسبندر، برد پیت، بندیکت کامبربچ، لوپیتا نیانگو، پل جیاماتی

رویداد واقعی: داستان ۱۲ سال بردگی سولومون نورثاپ

ساخته‌شده براساس: کتاب خاطرات بردگی با عنوان «۱۲ سال برده» نوشته‌ی سولومون اورثاپ در سال ۱۸۵۳

خلاصه‌ی داستان:  در سال ۱۸۴۱، سولومون نورتاپ، نوازنده‌ی ویالون و مردی خانواده‌دار و آزاد توسط دو مرد سفیدپوست فریب خورده و برای بردگی دزدیده می‌شود. او ۱۲ سال در ایالت‌ لوییزیانا و مزارع پنبه بردگی کرد تا آزاد شد. این فیلم روایت این ۱۲ است و تاب‌آوری این مرد در برابر انواع چالش‌ها و تبعیض‌ها.

نکات:  مقاومت، تسلیم نشدن، ظرفیت بالای تاب‌آوری.

  • کاپیتان فیلیپس (Captain Philips)

سال ساخت: ۲۰۱۳

کارگردان: پاول گرین‌گرس

بازیگران اصلی: تام هنکس، برخاد عبدی

رویداد واقعی: داستان گروگان‌گیری ناخدای کشتی مائرسک آلاباما توسط دزدان دریایی سومالی در سال ۲۰۰۹

ساخته‌شده براساس: کتاب خاطرات نوشته‌ی ناخدا فیلیپس با عنوان « A Captain’s Duty: Somali Pirates, Navy SEALs, and Dangerous Days at Sea» در سال ۲۰۱۰

خلاصه‌ی داستان:  در سال ۲۰۰۹، درحالیکه کشتی باری مائرسک آلاباما به مقصد بندر سلاله در عمان در حرکت بود، توسط چهار دزد دریایی سومالی مورد حمله قرار گرفت و در گیرودار این اتفاق ناخدای کشتی، ریچارد فیلیپس گروگان گرفته شد. فیلم داستان مقاومت برای ازدست ندادن کشتی و سپس نجات کاپیتان فیلیپس از دست این دزدان است.

نکات:  همکاری، میزان ظرفیت روانی در بحران، مدیریت بحران

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):