به وب سایت یک نویسنده‌مهندس خوش آمدید

با کمک من، نام‌تان بیش از جان‌تان زنده خواهدماند.

خاطرات ورزشی

در دو سال گذشته، آنقدر نوشته‌ام که عضله‌های نویسندگی‌ام بیش از بازو و چهارسر ران و البته شکمم بیشتر تقویت شده‌اند. اما اینجا می‌خواهم در ادامه‌ی مجموعه‌ی انواع خاطرات، از خاطرات ورزشی‌ام بنویسم. چون به ورزش علاقمندم و معتقدم که ورزش باید در زندگی هرکسی وجود داشته باشد.

خاطرات ورزشی، آن دسته خاطراتی است که برای شما حین ورزش بوجود آمده است. طبیعی است که ورزشکاران حرفه‌ای و کسانی که مدت زیادی را به تمرین و ورزش می‌پردازند، از این نوع خاطرات، بسیار غنی هستند. اتفاقن مموآرها و زندگی‌نامه‌های ورزشکاران بخصوص آنان که موفق و معروف شده‌اند، بسیار محبوبیت عمومی دارد. تعداد زیادی فیلم‌های انگیزشی الهام‌بخش هم از خاطرات ورزشکاران و زندگی آنها ساخته شده‌اند که دیدن آنها را پیشنهاد می‌کنم. تعدادی از این فیلم‌های خوب را در انتها معرفی کرده‌ام.

اما در ادامه چند خاطره از افلیای ورزشکار غیرحرفه‌ای بخوانید.

۵ ساله بودم که خانه‌ی ژیمناستیک واقع در خیابان سهروردی می‌رفتم. بدنی نرم و انعطاف‌پذیر که الان آرزویش را دارم. ۱۸۰ای که دوسال است در تلاشم به آن برسم اما آن موقع به راحتی عمودی و افقی در هر مکان و زمانی می‌زدم. سرگرمی‌ام بالانس و چرخ‌وفلک بود و شیرین‌کاری در مهمانی‌های خانوادگی. اما با شروع دوران تحصیل از این مهم بازماندم چون خانواده درس را ارجح می‌شمرد و کلاس‌های فوق‌العاده جز زبان انگلیسی مجاز نبود.

در دوران راهنمایی و دبیرستان، در مدرسه والیبال بازی می‌کردم و نسبتن هم خوب بودم. فقط یک تابستان با خواهر کوچکم، کلاس شنا رفتیم، فقط برای اینکه شنا یاد بگیریم. آن موقع خواهرم را برای آموزش حرفه‌ای انتخاب کردند. اما او هم شامل بند غیرمجاز کلاس فوق‌العاده شد و از شناگر حرفه‌ای شدن باز ماند.

یک دوره‌ای در دبیرستان خیلی دوست داشتم، تنیس یاد بگیرم. اما هر کاری کردم مثل بقیه‌ی کلاس‌های فوق‌العاده‌ی دیگر فایده نداشت. بخصوص که ورزش تنیس همه چیزش گران بود و همچنان هست. همچنان دوست دارم تنیس یاد بگیرم اما هنوز فرصت سراغش رفتن را پیدا نکرده‌ام.

در دانشگاه با کوهنوردی آشنا شدم و چند سال دانشجویی را البته نه خیلی حرفه‌ای به آن پرداختم. حدود ۴ ۵ سال پیش بود که به دلیل فشارهای روانی و تنش‌هایی که داشتم، فقط برای منفک شدن از زندگی روزمره دوباره به کوه روی‌آوردم و برخلاف وقفه‌های مکرر، آن را ادامه دادم. کم‌کم دارم به شکل حرفه‌ای آن را دنبال می‌کنم و سعی دارم آهسته و پیوسته آن را در زندگی‌ام حفظ کنم. البته بیشتر به همان دلایل معنوی. هرچند که یک کوهنورد به یک فیزیک مناسب هم نیاز دارد.

از سال ۱۳۸۸ یوگا را شروع کردم و با وجود دو تا زایمان این وسط، هم یوگای بارداری انجام دادم و همچنان هم یوگای معمولی را ادامه می‌دهم. می‌توان گفت بدون یوگا نتوان زیستن. آن زمان کانون یوگای ایران می‌رفتم. تحت نظر آقای مهدوی که متاسفانه بعد از ماجرای کرونا جمع شد و دوسالی هست که آنلاین و در خانه انجام می‌دهم.

باید اضافه کنم که در تمام این سال‌ها شنا را هم هیچ‌وقت کنار نگذاشته‌ام. در هر فرصتی استخر و شنا را در برنامه‌ام می‌گنجانم.

یک دوره‌ی کوتاهی در سال ۹۶ یا ۹۷ بود که خیلی چاق شده بودم. –البته از تعریف من از چاقی تعجب خواهید کرد- از هیکلم بدم می‌آمد و احساس می‌کردم گوشتم خیلی شل است. به قول ورزشکارها skinny fat بودم. یعنی لاغر اما عضله کم داشتم. بنابراین تصمیم گرفتم بروم باشگاه و بدنسازی. یوگا برای انعطاف و بدنسازی برای سفت شدن.

۳ ماه بدنسازی را تجربه کردم و به عبارتی سوادش را پیدا کردم اما کار با دستگاه حوصله‌ام را سر می‌برد. دیدم به دردم نمی‌خورد تا اینکه با ورزش محشر TRX آشنا شدم. با یک مربی خیلی خوب و حرفه‌ای، هفته‌ای سه روز می‌رفتم باشگاه و حسابی بدنم شکل گرفت و شروع کرد به سفت شدن. اما متاسفانه آن هم شامل کرامات کرونا شد و کلن باشگاه جمع شد. مربی هم شغلش را تغییر داد.

TRX ورزش سنگینی است. من خودم روز اول فشارم افتاد و ولو شدم. اما بعدش که عادت کنید و ادامه دهید از بهترین ورزش‌ها برای قدرت بدنی و البته زیبایی هیکل است.

ملاحظه می‌کنید که ورزش همواره همراه همیشگی‌ام بوده. وقتی ورزش نمی‌کنم، حالم بد می‌شود. هم برای روحیه خوب است و هم برای سلامتی و زیبایی. من اصلن کسانی که ورزش نمی‌کنند را درک نمی‌کنم و برای من یک نکته‌ی به شدت منفی حساب می‌شود.

اگر بخواهم در حال حاضر وضعیت ورزشی‌ام را خلاصه کنم، هفته‌ای دو روز یوگا، هفته‌ای یک روز کوه و در فرصت‌های مناسب هم شنا. سعی می‌کنم هفته‌ای ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی ورزشی را داشته باشم.

مزایای ورزش ثابت شده است و اگر کسی غیر آن بگوید واقعن عجیب است. ورزش چه تنها و چه گروهی نشاط‌آور است. بخصوص گروهی که کلی خوش می‌گذرد و خاطره‌ساز است.

ورزشکار باشید و خاطرات ورزشی بسازید.

فیلم‌های بیوگرافی ورزشی:

Invictus

Cinderella Man

King Richard

Rush

Ali

The fighter

Rudy

Bleed for this

Nyad

Invincible

۴۲

McFarland USA

Eddie the Eagle

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود آنی این کتاب فقط کافی است ایمیل خودتان را در قاب زیر وارد کنید (پس از وارد کردن ایمیل کتاب به طور خودکار به پوشۀ دانلودهای سیستم شما اضافه خواهد شد):